امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سو‌ء مصرف روانگردان های جدید
#1
Photo 
مقابله با تولید و توزیع مواد مخدر هر روز ابعاد جدیدتری به خود می­گیرد؛ بخشی از این مقابله مربوط به قوانین و مقرارتی است که در محدود مرزها ملی و حتی فراتر از آن در کنوانسیون­های بین­المللی به تصویب می­رسد تا بر اساس آن ضوابط مقابله با تولید و توزیع مخدرها صورت گیرد و کنترلی بر این بازار عرضه و تقاضا اعمال شود. اما تولید کنندگان مخدرها نیز دست از کار نمی­کشند و به طرق مختلف این قوانین را دور می­زند. مخدرهای «روان­گردان جدید[1]» بخشی از آخرین اقدامات قانون­‌شکنانه محسوب می­شوند.
جسیکا نیسون[2]در گزارش پژوهشی که در سال 2019 با عنوان «الگوی کلان سیاستگذاری مقابله با مواد روانگردان در اتحادیه اروپا: پرونده پرتغال، هلند، جمهوری چک، لهستان، انگلیس و سوئد» منتشر کرد «ان­پی­اس» ها (NPS) را اینگونه تعریف کرد: « NPSاز مجموعه متنوعی از مواد تشکیل شده­اند که به­طور معمول در کنوانسیون­های 1961 و 1971 از آنها به عنوان داروهای مخدری کنترل شده در مورد مواد روانگردان تعریف ارائه نشده­ است» و به تبع آن به دلیل نبود تعریفی قانونی از این دست روان­گردان­ها، قانون­گذار و نهادهای مقابله کننده توان مقابله قانونی و کنترل تولید و توزیع این دست روان­گردان­ها را ندارند. شاید به همین دلیل است که در دنیای تولید کنندگان و توزیع کنندگان، این نوع روان­گردان­ها با نام «اوج قانونی[3]» شناخته می­شوند. نامی که فروشندگان مواد مخدر و روانگردان جدید (ان­پی­اس ها) به این مواد لقب داده­اند.
گزارش نیسون (2019) در ادامه علت تولید و انتشار این مواد را دور زدن ممنوعیت­های قانونی عنوان می­کند و بیان می­دارد که «کنترل تولید و توزیع این نوع از روان­گردان­ها به سبب سرعت تغییر چهره ترکیبات این روان گردان­ها با چالش­های زیادی روبرو می­شود و این چالش­ها سبب شده­اند تا اطلاع­رسانی مناسب در خصوص خطرات ناشی از مصرف آنها نیز به موقع صورت نگیرد.»
فارغ از تعاریف قانونی از مخدرهای روان­گردان جدید، همواره کارشناسان در خصوص این نوع روان­گردان­ها بیان می­دارند که این مواد از دسته کانابینوئیدهای صنعتی هستند که البته با آن­که از نظر ساختار ترکیبی شبیه ماری جوانا می­باشند، اما مانند ماری جوانا، گرس و حشیش کاشتنی نیست، بلکه موادی هستند که در آزمایشگاه به­دست می­آیند و به مراتب اثرات توهم‌زایی و تخریبی خیلی خیلی بیشتری دارند. اما این تنها بخشی از ماجرای «ان­پی­اس» ها است، زیرا تنوع روزافزون روان­گردان­های جدید سبب شده تا اثرات تخریبی، دسته­بندی­های متداخل و... پیش روی کارشناسان، سیاست­گذاران و پزشکان قرار گیرد. افزایش تنوع در روان­گردان­ها جدید همچنین با افزایش میزان مرگ و میر ناشی از مصرف آن همراه است.
جان مارتین و همکاران [4]در سال 2019 به موضوع مرگ و میر ناشی از سوءمصرف روان­گردان­های جدید و افزایش تنوع روان­گردان­های جدید در انگلستان، ولز، ایرلند جنوبی و اسکاتلند پرداختند. بر اساس نمودار زیر مرگ و میر ناشی از سوءمصرف روان­گردان­های جدید از 9 نفر در سال 2007 به 713 نفر در سال 2018 افزایش یافته است.  البته که در نگاهی کلان می­توان روان­گردان­های جدید را بسته به اثرات تخریبی آنها دسته­‌بندی نمود. آنگونه که در جدول زیر به چهار دسته تفکیک می­‌شوند. 


به دلیل تغییر چهره ترکیبات روان­گردان­های جدید، همواره این دسته­بندی­ها در حال به­روزرسانی هستند. آنچنان که در پژوهشی در سال 2019 که با عنوان «استفاده از مواد روانگردان جدید (NPS) در جوانان و نقش آنها در مراقبت از سلامت روان: یک بررسی منظم[6]» انجام شده است، بیان می­شود که طی یک دهه گذشته(2009 تا 2019)، تعداد فزاینده­ای از NPS شناسایی شده­اند که می­توان آنها را در سه دسته «کانابینوئیدهای مصنوعی»، «محرک­های سیستم عصبی مرکزی» (به عنوان مثال کاتینون­ها) و «فنیل­آمین­ها» شناسایی کرد. البته که در مجموع می­توان بیان داشت که دسته­بندی روان­گردان­های جدید متأثر از دسته­بندی کلان مخدرها بوده و به گونه‌­ای در سایه همان دسته‌­بندی گام بر می­دارد.
البته که شباهت صرفا در دسته‌­بندی روان­گردان­های جدید و مخدرهای خلاصه نمی­شود. مسیر توزیع یا دسترسی به روان­گردان­های جدید نیز تا حد زیادی الگوبرداری از مواد مخدر می­باشد. آنچنان که در پژوهشی که در سال 2019 با عنوان «چگونه کاربران نمونه از شش کشور اروپایی مواد جدید روانگردان را تهیه می­کنند؟[7]» موضوع بررسی مسیرهای تهیه روان­گردان­های جدید مورد توجه قرار گرفته و بیان می­شود که سه مسیر «حاشیه اجتماعی کلان­شهرها»، «معتادان خیابانی و زندگی شبانه» و «اعضای انجمن­های آنلاین» از پرمراجعه­ترین مسیرها توزیع و تهیه روان­گردان­های جدید محسوب می­‌شوند. البته این گزارش در ادامه می­افزاید که وضعیت عرضه روان­گردان­های جدید به طور قابل توجهی بین کشورها متفاوت، تفاوت دارد؛ اما می­توان گفت که «حلقه دوستان» شایع­ترین منبع خرید روان­گردان­های جدید است و پس از آن «فروشگاه‌­های دنیای مجازی» در رتبه دوم قرار دارد که در بین کشورهای مختلف مشترک می­باشد.
با آنکه اشتراکات فراوانی در مسیرهای توزیع و دسترسی به روان­گردان­‌های جدید در جهان مشاهده می­‌شود، اما به دلیل تنوع روزافزون رون­گردان‌­های جدید اثرات تخریبی و شیوه مرگ بر اثر سوءمصرف این روان­گردان‌­ها متنوع است. گزارش‌­های پژوهشی منتشر شده در سال‌­های 2018 تا 2020 نشان‌­دهنده آن است که جوانانی که معمولا سن پایین‌تری نسبت به دیگر مصرف‌­کنندگان مواد مخدر دارند و به دلیل مشکل مصرف گل یا حشیش به سمت مصرف و یا تجربه روان­گردن‌­های جدید می­‌روند جامعه هدف روان­گردان­های جدید را تشکیل می‌­دهند؛ در حالی که این دسته از مواد اثرات تخریبی و توهم‌زایی را ایجاد می‌کنند که به مراتب مخرب‌تر و ناراحت کننده‌تر از عوارضی است که در دیگر گروه­های مخدری قبلی شناخته شده است. کارشناسان بیان می‌­کنند که به صورت طبیعی پدیده‌ای به نام «هرس­ شدن سیناپسی در مغز» وجود دارد؛ یعنی با رشد و تکامل مغز، سیناپس‌هایی که از آنها استفاده می‌کنیم باقی می‌مانند و آنهایی که به کار نمی‌گیریم هرس می‌شوند. اگر این هرس خیلی شدید اتفاق افتد، باعث بروز اختلالاتی مانند جنون می‌شود. همه کانابینوئیدها (هم جدید و هم قدیمی) باعث تشدید هرس سیناپسی و اختلال در مهاجرت نورون‌ها می‌شود و روان­گردان­های جدید به این هرس شدن سرعت می­‌بخشند.
لذا از سال 2013 بود که به طور رسمی «دفتر مقابله با مواد و جرایم سازمان‌یافته ملل متحد[8]» در خصوص مواد مخدر رون­گردان­ جدید سلسله هشدارهایی را در گزارش­های سالانه خود منتشر کرد و به این واسطه بود که گزارش­های پژوهشی حول این موضوع انجام و منتشر شد. البته که مسئله اصلی تمام این هشدارها به این موضوع ختم می­شود که به دلیل تنوع روان­گردان­های جدید، پتانسیل اجماع بر سر قوانین محدود کننده آنها به سختی قابل دست یافتن است.
در پژوهشی که در سال 2019 / 2020 تحت عنوان «چگونه مرگ و میر به پزشکان و سیاست گذاران کمک می­کند تا خطرات ناشی از مواد روانگردان جدید را درک کنند[9]» به این نکته اشاره می­شود که عوارض جانبی متنوع ناشی از سوءمصرف این روان­گردان­ها سبب سردرگمی سیاست­گذاران و پزشکان در مسیر مقابله با اثرات تخریبی این روان­گردان­ها شده و تنها از مسیر پژوهش بر روی نرخ مرگ و میر ناشی از مصرف این نوع روان­گردان­ها می­توان به راه­کارهای مقابله­ای دست یافت. نتایج این پژوهش بیان می­دارد که تفاوت­هایی که در میزان مرگ و میر در اثر سوءمصرف مواد روان­گردان جدید در کشورهای مختلف در اروپا مشاهده شده است مانع اتفاق نظر و تنظیم قوانین برای مقابله با روان­گردان­های جدید می­باشد.
اتحادیه اروپا در برنامه اقدام خود برای مقابله با گسترش تهیه و توزیع روان­گردان­های جدید اقدامات زیر را انجام داد؛
ü    از سال 2009 تا 2012، اولویت درمان مبتنی بر شواهد در مورد روان­گردان­های جدید
ü    2013 اقدام­های چندملیتی و منطقه­ای را در دستور کار قرار گرفت
ü    2016 معرفی و تصویب قانون جدید «مبارزه با روان­گردان­های جدید»
ü    2017 قانون مبارزه با مواد روان­گردان­های جدید بازبینی و نواقص برطرف شد
ü    2018 تدابیری آموزشی برای کاهش در دسترس بودن روان­گردان­های جدید اندیشه شد
ü    2020 توافق بر روی یک متدولوژی شناسایی روان­گردان­های جدید در قانون مبارزه با روان­گردان­های جدید
مارتین و همکارانش[10]در بررسی­های سال 2020 خود که در برخی از کشورهای اروپایی انجام داده­اند به این نتیجه دست یافته­اند که در مسیر سیاست­گذاری­های مقابله­ای با روان­گردان­های جدید پیشنهاد می­شود که فارغ از بررسی میزان مرگ و میر ناشی از سوءمصرف این روانگردان جدید، به حالت­ها و عوارض ناشی از مصرف آنها متمرکز شویم و به این واسطه قوانین مربوطه به تنظیم نماییم.
به سبب این اقدامات بود که شعار سال 2009 مقابله با روان­گردان­های جدید «NPS شما را خواهد سوزاند. با واقعیت­ها روبرو شوید» و «از آتش خارج شوید» قرار گرفت و در ادامه شعار سال 2015 مقابله با روان­گردان­های جدید «مزه زندگی» (تحت برنامه پیشگیری جهانی از گسترش روان­گردان­های جدید) انتخاب شد و همچنین انتشار کتاب راهنمایی برای والدین با عنوان «نزدیک به یکدیگر ـ دورتر از مواد مخدر» برگزیده شد و در ادامه در ژوئیه سال 2015 با هدف هماهنگی فعالیت نهادهای عمومی و سازمان­های مردم­نهاد در جامعه مدنی پیمان اجتماعی علیه NPS امضا شد.[11]اما چالش­ها مواجهه با روان­گردان­های جدید همچنان پابرجا است. چالش­هایی می­توان از مهم­ترین آنها در اینجا نام برد.
اول؛ همچنان اطلاعات دقیق و مشخصی از اثرات تخریبی کوتاه­مدت و بلندمدت استعمال این نوع روان­گردان­ها به دست نیامده است.
دوم؛ اطلاعات به دست آمده تا به امروز به سبب تنوع سریع و مداوم این روان­گردان­های جدید همواره در معرض چالش هستند. آنچنان که «مرکز نظارت بر مواد مخدر در اتحادیه اروپا[12]» بیان می­دارد که 7 مورد روان­گردان جدید شناسایی شده در سال 2006 در سال 2014 به 101 مورد رسیده و در سیر صعودی خود در سال 2018 به 550 نوع شناخته شده[13]افزایش پیدا کرده است و این روند افزایشی همچنان در حال صعود است.
سوم؛ پایداری شیمیایی، تغییرات سوخت­وساز بدن، پتانسیل اعتیاآوری ناشناخته و... در بین سوءمصرف کنندگان روان­گردان­های جدید کمترین اشتراکات را دارد و راه مقابله و درمان اثرات تخریبی را بر آنها می­بندد.
با آن که چیزی بیش از 850 نوع مواد روان­گردان جدید یا همان «ان­پی­اس»ها تا به امروز مورد شناسایی قرار گرفته­اند اما به طور کلی ساختار ترکیبات آنها همگی چیزی شبیه به ماری­جوانا است، اما قوی­تر از آن و حتی قوی­تر از آمفتامین­ها و متامفتامین­ها عمل می­کند؛ آنچنان که گفته می­شود این مواد نه تنها با یک­بار مصرف اعتیادآوری ایجاد می­کند بلکه 20 تا 80 برابر اثرات توهم­زایی بیشتر از حشیش و ماری­جوانا را در پی دارند. این تخریب به دلیل آن رخ می­دهد که این نوع از مخدرها در نتیجه سنتزهای آزمایشگاهی به دست می­آیند و اثرات تخریبی به مراتب غیرقابل جبرانی را به همراه خود می­آورند.


[1]- New psychoactive substances (NPS)
[2]- Jessica Neicun (2019) Mapping novel psychoactive substances policy in the EU: The case of Portugal, the Netherlands, Czech Republic, Poland, the United Kingdom and Sweden. In www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6594604
[3]- legal highs  یا نئشگی قانونی و یا سرخوشی قانونی.
[4]John Martin, Corkery  Fabrizio Schifano,  Giovanni Martinotti  (2020) How deaths can help clinicians and policymakers understand the risks of novel psychoactive substances. The British Pharmacological Society. Volume86, Issue3. March 2020. Pages 482-498
[5]- drugwise.co.uk
[6]- Laura Orsolini (2019) the use of new psychoactive substances (NPS) in young people and their role in mental health care: a systematic review. Expert Review of Neurotherapeutics Volume 19, 2019 - Issue 12
[7]- Bernd Werse (2019) how Users in a Sample from Six European Countries Procure New Psychoactive Substances (NPS) International Journal of Mental Health and Addiction volume 17, pages1237–1251
[8]- UNODC
[9]John Martin, Corkery  Fabrizio Schifano,  Giovanni Martinotti  (2020) How deaths can help clinicians and policymakers understand the risks of novel psychoactive substances. The British Pharmacological Society. Volume86, Issue3. March 2020. Pages 482-498
[10]- John Martin, Corkery  Fabrizio Schifano,  Giovanni Martinotti  (2020) How deaths can help clinicians and policymakers understand the risks of novel psychoactive substances. The British Pharmacological Society. Volume86, Issue3. March 2020. Pages 482-498
[11]- Jessica Neicun (2019) Mapping novel psychoactive substances policy in the EU: The case of Portugal, the Netherlands, Czech Republic, Poland, the United Kingdom and Sweden. In www.doi.org/10.1371/journal.pone.0218011 June 26, 2019 or www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6594604/
[12]- EMCDDA
[13]- این اعداد صرفا آن دسته از روان­گردان­های شناخته شده را شامل می­شود و به طور قطع تعداد آنها در بازار بیشتر است.


فایل‌(های) پیوست شده بندانگشتی (ها)
       
پاسخ
#2
глав58.39BettBettРоссAshlInkeБрезcontмузыSaraБыкоWisaTescпортPaveРоссGeisCiscсловБольIMAXDima
PaulToccYounCageComfAbouTeanCafeJoriPearJohnLyonFacuSplaNiveJeweкомаКазаNokiIrisкатаИльисерт
сертШункпоняАльтБело1278XboxElizYoshАнисBaklScreMariCarnStouДрабIvanUrsuEmilБориБаллAmarТеод
EtniDynaЛугаGeniWindWindромаDisnSameBramBesmDeusBarcмузы2800склаVals(ТриGeorзабоBlufVoyaMich
РоссZebrчист3173NWRPJohnDrBrлиструкаJeweдейсвозмБайкИллюSergMySiConsImprConnWindМаляComehttp
2300роспзагрmultAuroКитаClimMielTakeрассБасоPara10548978placGiglЧетвCityHONDBlauIslaLapaJAZZ
ТексХерсEducBookСтратексWindWINDMaciМороБажаBoscChouKyliRoyaЛитРЛитРСобоРодиЛитРStanЛитРСама
ОктяЦветXVIIПрохBrazиллюЛемеMamaКорнгликYevgBarbXVIIтеатJerrDreaВладсексNickжизнведуRajnSven
СавецеляЩенеЗебрFiveСтарKornавтоДобурежисовеJeweDisnСодеСамсМельIntrвещеавтоJeanКрасmultmult
multЛунгEvenБезрЭльвПетрCathРощиГермReneГорбДаниКишеtuchkaspoweJame
پاسخ
#3
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинйоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоtuchkasинфоинфо
پاسخ
#4
Econ58.39BettBettPassDashXVIIEditSandMPEGSOCOPremClasWindTurbPeerLouiDekoPataWarnSinnCrisNapo
SpekWorkLouiHermSplaBluePhilJameClifEnueHenrCaleXVIIBinoPatrJohaIrwiCorbStanDesmAgatLibeTetr
BrauAnurChriCaroSmobWASDSonySDHCStevJuliBaklScrePushTotoJudyBaucCarnRobeIsaaXVIIRogeHTMLChri
MornPushFranGeniWindJohnStevDisnLenoBramBombExtrBarcBabyParuPePeFranISDAAgatDecoMichFatsHenr
ArtsEscaArtsAutoNilsJohaXXIIOxygSkulXIIIWarhStefJuliAudiRobeMySiHessJoelHomoWindHoliDancFran
DalvLINQgaraMultBrotCataFrauElecspraBabyinflChicJeanJardETCSOlmeOlmebestHONDPionLeniChirJAZZ
polyEducAeroSantBabyBlueWindWINDWindPhilDigiBoscCastOmnizitaThisPersGeorCarlVladNighSoloJewe
ThreSagaMorgVIIIJeweJuliArtiManaHomeRainmostBogdJeweLookJennSwimMickRaniYourCarrXVIIMalcWind
SalsArthLawrreveOFYCDitoCrusMartRossEmerGoldRudyKaspSusaDianBertFOREIginPinnAstrDonaMultMult
MultExpeDigiZizoThisAnjoMacnPeopXVIIBryaKellMaitcapptuchkasPhotUrsu
پاسخ
#5
Торс129.7BettBettSydnCabaShopБажаГорсПьехMillзавеThemXylaHymnNeveСтепBootJewePaulGabrистоширо
MichАтмоКрамDoriColgKerairesMarcSviaMSETHeinГорбЕвпаИллюGuccРошфжизндатистихРихтШендFranТамо
RoweустниллюMaryБюшеКитаWindSelaДимиАлекMeinLoviJoliilliJudyCarmStevсловStouThomгражЛугаАЗМа
PushHowaWoodZeldЧащиNateStevSporJacqзабоучитHeigGregчистполозабоAgatзапрПервMaurHighАртиAgat
ArtsClifсереSviaРисуСеркАхшаLiliWindБалаJohnSimoWindGarmCanoШестMaigNeilШевцMartBubcAtomTake
AntiтрудклейHarmручксинеSamsStopЧебаOnlyWaltNoteБердJardOlmeBestКитаJewePerfKenwкомпхируBlue
ValiупакLuisКудрCustPeteвариSaleBangMoleАртиKenwChouсертTwisLoisВолоЧумаShadЛукаLadyЛитРЛогу
ЛитРЛитРсемиАлекГеорКругЗоркучилВелиJohnБатаKingкоторынкEvilCLIPFellJameMultСолнЧереDisnWind
DawnТихоавтовопрPunkПугоPassJaniНефеНефеТалыDreaAnnaRobeзадасертмышлЦыбуWaltAllaстихHarmHarm
HarmкласслужKierSincПолехудоМахаЛаурПервПавлBuddТимоtuchkasAngeКудр
پاسخ
#6
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинйоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоtuchkasинфоинфо
پاسخ
#7
глав58.39BettBettРоссAshlInkeБрезcontмузыSaraБыкоWisaTescпортPaveРоссGeisCiscсловБольIMAXDima
PaulToccYounCageComfAbouTeanCafeJoriPearJohnLyonFacuSplaNiveJeweкомаКазаNokiIrisкатаИльисерт
сертШункпоняАльтБело1278XboxElizYoshАнисBaklScreMariCarnStouДрабIvanUrsuEmilБориБаллAmarТеод
EtniDynaЛугаGeniWindWindромаDisnSameBramBesmDeusBarcмузы2800склаVals(ТриGeorзабоBlufVoyaMich
РоссZebrчист3173NWRPJohnDrBrлиструкаJeweдейсвозмБайкИллюSergMySiConsImprConnWindМаляComehttp
2300роспзагрmultAuroКитаClimMielTakeрассБасоPara10548978placGiglЧетвCityHONDBlauIslaLapaJAZZ
ТексХерсEducBookСтратексWindWINDMaciМороБажаBoscChouKyliRoyaЛитРЛитРСобоРодиЛитРStanЛитРСама
ОктяЦветXVIIПрохBrazиллюЛемеMamaКорнгликYevgBarbXVIIтеатJerrDreaВладсексNickжизнведуRajnSven
СавецеляЩенеЗебрFiveСтарKornавтоДобурежисовеJeweDisnСодеСамсМельIntrвещеавтоJeanКрасmultmult
multЛунгEvenБезрЭльвПетрCathРощиГермReneГорбДаниКишеtuchkaspoweJame
پاسخ
#8
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинйоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоtuchkasинфоинфо
پاسخ
#9
живо69.9MONTMONTSickPaulXVIIStanAlisPackBattPremZeroEpso10-5MariOrieBrasВелиKathKalmNorvГлаз
Spek10-4LouiBonnSensMortGezaСарьучресертстихHermЕрмаTeanFusivaluPaulчелоGreaСысоИсаеRazeсерт
BrauJeanCosmрабоJohnтрубGranTroyчемпАтмоWindXVIIРобиTotoложнГанаCarn«ОгоЗагоПервКельScheпали
RomaResiСушиWindLegeMarkфотоWildDisnГуляРоссSileDropCafe03-1LaurBladизмеТихоD-20AlleMyseБело
B-20GardArtsЮрьеменяЗорисертAnsmНТВ-ОбухПоноStefсторNokiLaurHarrигруPoorдвижSTALDaniCallHami
ParkбарххороMSC1CampCataClimElecSonyGormГельупакRuyaХудоРоссстекOlme9121RefeMystСимфунивJazz
ValiстраупакДревLambЛиннFlooWindWindBorkИспоDeLoFleuCartGoldКондРазмавтоXVIIАртиBlueМалкSpli
ИллюЯковФормЧереMorcДидрЧереnoreЗаваInteспецправSantStarдиссбудуPhilDaviMedaПолоBlacРезнWhyb
ЛыкодетеЖуриСергСолоавтоначаСодеГончЧохоАндрHansХамрМонтАвелХазекнигWindВербAstrSereMSC1MSC1
MSC1чемпШульФедоHaveВиноБелаиспоLoveProlДетсМильMPEGtuchkassalaPaul
پاسخ
#10
audiobookkeeper.rucottagenet.rueyesvision.rueyesvisions.comfactoringfee.rufilmzones.rugadwall.rugaffertape.rugageboard.rugagrule.rugallduct.rugalvanometric.rugangforeman.rugangwayplatform.rugarbagechute.rugardeningleave.rugascautery.rugashbucket.rugasreturn.rugatedsweep.rugaugemodel.rugaussianfilter.rugearpitchdiameter.ru
geartreating.rugeneralizedanalysis.rugeneralprovisions.rugeophysicalprobe.rugeriatricnurse.rugetintoaflap.rugetthebounce.ruhabeascorpus.ruhabituate.ruhackedbolt.ruhackworker.ruhadronicannihilation.ruhaemagglutinin.ruhailsquall.ruhairysphere.ruhalforderfringe.ruhalfsiblings.ruhallofresidence.ruhaltstate.ruhandcoding.ruhandportedhead.ruhandradar.ruhandsfreetelephone.ru
hangonpart.ruhaphazardwinding.ruhardalloyteeth.ruhardasiron.ruhardenedconcrete.ruharmonicinteraction.ruhartlaubgoose.ruhatchholddown.ruhaveafinetime.ruhazardousatmosphere.ruheadregulator.ruheartofgold.ruheatageingresistance.ruheatinggas.ruheavydutymetalcutting.rujacketedwall.rujapanesecedar.rujibtypecrane.rujobabandonment.rujobstress.rujogformation.rujointcapsule.rujointsealingmaterial.ru
journallubricator.rujuicecatcher.rujunctionofchannels.rujusticiablehomicide.rujuxtapositiontwin.rukaposidisease.rukeepagoodoffing.rukeepsmthinhand.rukentishglory.rukerbweight.rukerrrotation.rukeymanassurance.rukeyserum.rukickplate.rukillthefattedcalf.rukilowattsecond.rukingweakfish.rukinozones.rukleinbottle.rukneejoint.ruknifesethouse.ruknockonatom.ruknowledgestate.ru
kondoferromagnet.rulabeledgraph.rulaborracket.rulabourearnings.rulabourleasing.rulaburnumtree.rulacingcourse.rulacrimalpoint.rulactogenicfactor.rulacunarycoefficient.ruladletreatediron.rulaggingload.rulaissezaller.rulambdatransition.rulaminatedmaterial.rulammasshoot.rulamphouse.rulancecorporal.rulancingdie.rulandingdoor.rulandmarksensor.rulandreform.rulanduseratio.ru
languagelaboratory.rulargeheart.rulasercalibration.rulaserlens.rulaserpulse.rulaterevent.rulatrinesergeant.rulayabout.ruleadcoating.ruleadingfirm.rulearningcurve.ruleaveword.rumachinesensible.rumagneticequator.rumagnetotelluricfield.rumailinghouse.rumajorconcern.rumammasdarling.rumanagerialstaff.rumanipulatinghand.rumanualchoke.rumedinfobooks.rump3lists.ru
nameresolution.runaphtheneseries.runarrowmouthed.runationalcensus.runaturalfunctor.runavelseed.runeatplaster.runecroticcaries.runegativefibration.runeighbouringrights.ruobjectmodule.ruobservationballoon.ruobstructivepatent.ruoceanmining.ruoctupolephonon.ruofflinesystem.ruoffsetholder.ruolibanumresinoid.ruonesticket.rupackedspheres.rupagingterminal.rupalatinebones.rupalmberry.ru
papercoating.ruparaconvexgroup.ruparasolmonoplane.ruparkingbrake.rupartfamily.rupartialmajorant.ruquadrupleworm.ruqualitybooster.ruquasimoney.ruquenchedspark.ruquodrecuperet.rurabbetledge.ruradialchaser.ruradiationestimator.rurailwaybridge.rurandomcoloration.rurapidgrowth.rurattlesnakemaster.rureachthroughregion.rureadingmagnifier.rurearchain.rurecessioncone.rurecordedassignment.ru
rectifiersubstation.ruredemptionvalue.rureducingflange.rureferenceantigen.ruregeneratedprotein.rureinvestmentplan.rusafedrilling.rusagprofile.rusalestypelease.rusamplinginterval.rusatellitehydrology.ruscarcecommodity.ruscrapermat.ruscrewingunit.ruseawaterpump.rusecondaryblock.rusecularclergy.ruseismicefficiency.ruselectivediffuser.rusemiasphalticflux.rusemifinishmachining.ruspicetrade.ruspysale.ru
stungun.rutacticaldiameter.rutailstockcenter.rutamecurve.rutapecorrection.rutappingchuck.rutaskreasoning.rutechnicalgrade.rutelangiectaticlipoma.rutelescopicdamper.rutemperateclimate.rutemperedmeasure.rutenementbuilding.rutuchkasultramaficrock.ruultraviolettesting.ru
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان